Det er for enkelt å mobbe på sosiale medium

I dag på skolen fikk vi en oppgave der vi skulle skrive litt om mobbing på nett og om man blir tøffere bak skjermen. Siden jeg har nemnt både blogg og andre sosiale medium, tenkte jeg å dele den med dere. Kommenter gjerne hva du synst om “stilen”. Ta dere gjerne tid å les hele 🙂


“Er du like tøff som det du fremstår på nettet? Tørr du å si alt det du sier på nettet, i virkeligheten? De fleste vi kjenner bruker Facebook, Instagram, Twitter, Youtube og blogg etc. Her er det enkelt å gjøre deg til en anonym bruker og skrive støtene kommentarer og liknende. Tørr du å si direkte til en person det du sa bak en s
kjerm med et anonymt navn? Det er så alt for enkelt å kommentere noe som kan være sårende for personen det gjelder. Hadde du turt og skrevet det samme om navnet ditt stod ovenfor?

Twitter er vell det sosiale mediet som det blir slengt mest drit. Å skrive ting om andre på Twitter viser egentlig bare hvor feig personen er. Jeg tror selv at det som folk slenger om andre, hadde dem nok ikke turt og sagt direkte til personen. På Twitter er det lett for og bare få ut aggresjonen og skrive ting du kanskje angrer på i senere tid. Dersom du angrer, har folk allerede sett hva du har skrevet og det går ikke an å angre. Du kan selvfølgelig slette det du har skrevet, men da er det for sent. Det er rett og slett feigt gjort å skrive ting på nett som du aldri hadde turt å si ansikt mot ansikt.

Instagram er en bilde app der du ligger ut bilder av det du vil. Alt fra bilder av deg selv til hage og interiør. På denne appen kan du ha åpen profil eller lukket profil. Jeg har selv valgt å ha min profil lukket, fordi jeg ikke vil at hvem som helst skal se bildene mine. Det er derfor veldig viktig at du tenker på hva du ligger ut. De fleste kjente «Instagram jentene» har ofte lite klær på seg og utfordrende bilder, som gjør at det er enklere å få følgere.

Facebook er også en sosial medium som har blitt svært populært. For det første er det enklere å holde kontakt med gamle venner og folk rundt deg i distriktet ditt osv. Men her er det også lurt å være varsom med hva du ligger ut og hva du skriver. «Likes» er jo en ting på Facebook som utrolig mange bryr seg alt for mye om, spesielt ungdomsjenter. En som har 200 likes på profilbildet sitt er tydeligvis mer populær en som har 50 likes. Dette har aldri blitt sagt av noen, men det har bare blitt slik. Egentlig er det veldig synd, fordi folk føler seg upopulær og stygg dersom de ikke får nok likes. Det er faktisk mange som sletter bilder de har lagt ut på fordi de ikke har fått nok likes.

Blogg er også et sosialt medium hvor det er alt for lett å kommentere unødvendige ting og meninger. En blogg er lagd for å fortelle om hverdag, trening, mote, innkjøp, sminke osv. Du skriver rett og slett om det som interesserer deg. Dem som ligger igjen kommentarer som er anonyme og frekke viser egentlig bare at dem ikke har noe bedre å gjøre på når dem bruker tid på å ligge igjen drit på andre sine blogger. Siden jeg har hatt blogg i noen år nå, tar jeg meg ikke like nær unødvendige kommentarer som jeg gjorde i starten. Selvfølgelig trekker jeg dem til meg, men jeg tenker ikke mer på dem en akkurat da jeg leser dem. På en blogg er det naturlig å stille seg selv i et bra lys og man vil helst se så bra ut som mulig. Det er alltid noen som velger å ligge igjen en spydig kommentar om hvor stygg du er, eller hvor feit du er osv. Kommentarene du får må du velge selv om du tar til deg eller ikke. Det er lett å la det påvirke oss, men burde vi egentlig la det påvirke oss? Dem som snakker stygt om deg og dem som hater deg, gjør det fordi du har noe dem vil ha.

Dersom jeg får en kommentar på bloggen min som er ment for å såre meg, smiler jeg. Det er merkelig, men jeg smiler. Da vet jeg at det er noen som misunner meg og at jeg har noe som andre vil ha. Haterne gjør oss sterkere. Vi kommer oss ikke videre i livet uten motstand. Det er i motbakke det går fremover! Så bruk sosiale medier med omhu. Det er fint å holde kontakt og være sosial, men det er veldig stor forskjell på hva som skjer i verden og den virtuelle verden. Ikke la unnskyldninger som «alle gjør det» gjøre deg til en av mange Internett mobbere. Jeg tror nok ikke at «alle gjør det» klinger så godt når du mister drømmejobben eller må vise Facebook eller Instagram kontoen din til familien”.

 

-Er du enig av noe av dette?
-Kjenner du deg igjen?

 

INGVILDBOLSTADSÆTRE

10 kommentarer
    1. Er du serriøs Ingvild? Du er jo alt det du har skrevet er galt i dette innlegget? DU har mobbet over internett! DU ligger ut lettkledde bilder av degselv på instagram! Og DU har over 1000 følgere der, og eg vet at du ikke kan si med hånden på hjertet at du kjenner alle! DU har snakket stygt om folk over twitter?
      Hva er problemet ditt? Du kaster stein i glasshus. Blir flau over å lese dette med tanke på at det er du som har skrevet dette..

    2. Utrolig bra skrevet! Det er bra at du ikke tar deg nær av noen negative kommentarer, for du har helt rett, enten har de ikke noe bedre å ta seg til eller så er de sykt misunnelig, for du er nydelig Ingvild! <3

    3. La ho skrive ka ho vil! hv så om hun har lett kledde bilder på instagram og det? har du noe med det og gjøre sa hun at hun ikke va en av di ? Hun sa bare at en bør tenke på hva en gjør når det gjelder facebook,twitter og alt det greiene. visst ingvild har mobbet over internettt.. hva vet du om hun angrer på det? hva vet du om det hindrer henne i hennes hverdag? du trenger ikke akkuratt klage på ingvild. hu klarer sikkert passe på seg selv bedre enn du kan.

    4. Heia Ingvild.
      Du skrive fortsatt like flott Ingvild, æ ælske bloggen din! Læng sia no <3
      Du har et reflektert blikk på sosiale media, det e mang som itj kan sett ord på det.
      Å du,,,, den første kommentaren,,,,, 😀 Æ håpe du sett å flira nu, for det gjør æ 🙂
      Mange klæmma fra Bubba <3

    5. En god vinkling Ingvild, likte måten du fekk fram poenget ditt på 🙂 🙂
      Fortsett sånn, eg er kjempestolt av deg! <3 <3 <3
      LoveU snuppa mi <3

    6. du har helt rett og denne bloggen er drit kul og det er du og <3 du er forbildet for maaaaange i klassen min og alle digger deg og vennene dine men de er redde for å snakke med deg 🙁 men ikkje eg for du e råå kul og alt du sa no gir mening og alle burde sett det fordi att mange mobber meg sånn der og det sårer veldig du må bare stå på og ikke gi opp blogginga og du er sterk og posetib og du klarer det du vil <3 verså snill å ikkje slutt å blogg noooen gang du er eit forbilde husk det <3 du er vertfall mitt <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg