10 tips til hvordan overleve eksamenstiden

1. Tenk positivt! Du kommer ikke langt ved å si til deg selv at dette går ikke bra, eller at du ikke har sjangs. Gi deg selv en klapp på skulderen og prøv å gjør det beste ut av det. En positiv tankegang kan du komme langt med 🙂

 

2. Lag en plan. Lag en plan der du sitter av tid til å pugge og være helt konsentrert. Det er enklere å komme i gang når du har en plan over hva du skal gjøre og når du skal gjøre noe. Du blir mer organisert og da er det enklere å ta tak.

 

3. Ligg bort mobilen. Vi vet alle hvor frustrerende og vanskelig det er å jobbe med skolearbeid når mobilen ligger rett ved siden av deg og plinger og maser på deg. Du konsentrerer deg mye bedre dersom du enten slåt av mobilen eller ligger den i et annet rom. Da trenger du ikke å tenke på å åpne den snappen som du nettopp fikk og som du bare “skal svare kjapt på”. Den fellen har ihvertfall jeg gått mange ganger på.

 

4. Ta deg pauser.  Ja, det er lov å ta seg pauser. Det kan være godt å få klarne hode litt. Det er slitsomt å sitte i flere timer å være fokusert. Men pass på at ikke pausen blir alt for lang. Da er det gjerne lurt å ha en plan, som jeg sa over, og ha en bestemt tid du skal ha pause på og hvor lenge pausen skal vare.

 

5. Spis ordentlig. Det er vanskelig å følge med dersom magen er sulten. Spis når du er sulten, så plutselig er det mye enklere å fokusere og være på hugget. Det er også viktig å spise riktig mat. Skjær opp frukt, drikk vann, lag smoothie, grønsaker. Mat er viktig for å holde fokuset oppe.

 

6. Nok søvn. Pass på at du har fått sovet skikkelig før dagene du skal pugge til eksamen eller ha eksamen. Dette har så utrolig mye å si. Det er nærmeste sagt umulig å pugge eller få med seg noe dersom du ikke har sovet nok. 

 

7. Få frisk luft. Ta deg gjerne en joggetur eller en treningsøkt når du har pause. Dette er en super måte for å gjøre deg klar for en ny økt! Å trene er en fin måte å redusere stress, og det tror jeg vi alle trenger i løpet av eksamenstiden.

 

8. Gå i komfortable klær. Når du skal sitte en hel dag å jobbe med skolearbeid, er det viktig å føle seg komfortabel. Gå i joggeklær, eller noe du føler deg komfortabel i. Noen ganger jobber jeg faktisk bedre dersom jeg føler meg bra. Det er egentlig litt merkelig, men når jeg føler meg fin, har jeg mer selvtillit, og da jobber jeg også bedre. 

 

9. Ikke sammenlign deg selv med andre. Jobb på din måte, og ha dine egne læremetoder. Finn en måte som fungerer for deg, så har ikke det noe å si hva alle andre gjør.

 

10. Vær selvsikker! Ha troen på deg selv, og vis hva du kan. Jeg tenker alltid på det farfaren min sa til meg; “så lenge du gjorde ditt beste, så kan du ikke gjøre noe bedre enn det”. Det har han jo helt rett i! Så lenge du gjør ditt beste, så skal du være fornøyd!

 

Ønsker alle lykke til med eksamenlesing og eksamen!  

 

♥i

2 kommentarer
    1. Du er så klok ❤️
      Dette fikser du lett snuppa mi om du følger rådene dine❤️
      Bare ha all verdens tro på deg selv og du eier verden vet du😊
      U can do it, if U really want it👍🏻
      Lykke til snuppa❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg