TRAVELGUIDE- WHAT TO DO IN CYPRUS

Hei! Jeg tenkte å gi litt tips på hva du kan gjøre her på Kypros! Ettersom det faktisk er jobben min å gi litt tips på hva du kan finne på her, så hvorfor ikke lage et blogginnlegg om det? Kypros er i hvert fall en utrolig fin øy med mange muligheter og spennende historie. Kanskje du ikke har planlagt hvor du skal ha ferien din neste år, så kommer det mange gode grunner på hvorfor du skal velge akkurat Kypros. So here we go!!

Salamis er en by ca 6 km fra spøkelsesbyen Famagusta. Det er på den nordlige delen av Kypros som betyr at du må ha med deg ditt pass ettersom du krysser over til den tyrkiske okkuperte delen av øyen. I salamis finner du gamle romerske ruiner hvor du får se hvordan folket levde og bodde for flere tusen år siden. Du ser f.eks et enormt stor toalett som ikke ligner på et slik toalett vi er vandt med. Du får også se en stor gymsal og en skole av ruinene. Litt annerledes enn det vi er vandt med. Det er så merkelig men jeg har aldri vært så veldig interessert i historie men nå etter jeg har bodd på Kypros en stund, så har virkelig øyene mine åpnet seg for historien og hva som har skjedd her på øyen før vår tid. Det er så spennende! Spesielt når man får se ruinene i virkeligheten. Salamis er absolutt en plass du må besøke om du skal til Kypros!

Blue Lagoon er i Cape Greco området hvor man også kan finne undervannsgrottene. Du kan både kjøre bil eller ta båt hit til. Havet er så krystallklart og det er også utrolig fine dykkermuligheter her. Havet er helt turkist blått og om du er heldig så får du kanskje se litt liv under havet. Ingenting slår en dag på det blå hav!

Neste stopp du burde besøke er Larnaca. Om du vil bruke litt penger og shoppe litt så er absolutt Larnaca plassen for deg. Larnaca er en by som bare har blitt større og større de siste årene. Det er også en lang strandpromenade som du kan gå på med fine butikker og gode restauranter helt nede ved promenaden. Jeg føler at Larnaca er en plass for alle. Om du vil sitte på en bar å ta en øl helt nede ved stranden så kan du det. Eller om du vil shoppe litt nye klær eller sko så er det veldig gode muligheter for det også!

Skulpturparken i Ayia Napa er også en utrolig fin opplevelse. Det er helt gratis og det er kunstnere fra hele verden som har laget disse skulpturene, i bytte mot å få bo på Kypros gratis. Personlig så synes jeg det er finest gå her litt på ettermiddagen eller rett før solen går ned. På dagen er det veldig varmt så det kan fort bli litt for varmt. Også skal vi heller ikke glemme den vakre solnedgangen som skinner med en gullfarge på skulpturene. Så idyllisk!

Cape Greco er min favorittplass. Det er her undervannsgrottene er. Cape Greco er en av fire nasjonalparker her på Kypros, og området rundt er fredet. Noen av grottene er så dyp som 73 meter og det går an å svømme inn i disse dersom sjøen er høy. I Cape Greco finnes det også en kjærlighetsbro hvor det sies at det har komt legender å ønsket seg noe, og deretter fått ønsket sitt oppfylt! Det er også en veldig populær plass for giftemål. Tenk så fine bilder det blir i dette området!

En annen ting du kan gjøre når du er på ferie er å utforske litt på egen hånd. Lei en bil og se hva øyen har å by på! Det gjorde jeg en fridag for litt siden hvor vi kjørte rundt og til slutt fant en liten vakker strand som vi hadde helt for oss selv! Ingen turister!

Kypros er ikke bare fint over havflaten, men også under! Jeg har virkelig forelsket meg i å dykke og jeg tar gjerne en hel dag hos «Happy divers» som vi samarbeider med. Folkene som jobber der er så chill. De har dreads, nyter livet og er helt chill. Skikkelig dykke vibes. Om du skal dykke her så gir de deg en god introduksjon slik at du føler deg trygg når du svømmer under. Jeg har hatt en del dykketimer nå og planlegger å ta sertifikatet på min neste destinasjon! Fra jeg startet var jeg helt nybegynner men nå klarer jeg ulike øvelser og kan til og med ta av munnstykke som jeg får oksygen av, og på igjen! Og mer skal jeg lære! Anbefales virkelig!

I ayia Napa finnes det også et stort tivoli som heter Luna Park. Det er bare åpent om kvelden, ettersom det er for varmt om dagen. Du hadde nok brent rumpen din av om du hadde prøvd å sittet deg ned på en av setene på dagen. Det er også finest om kvelden, for da lyser alt opp. De har sukkerspinn og popcorn også har de frittfall og mange spennende adrenalinkickende baner!

Nissi avenue er den største og den mest populære gaten her i Ayia Napa. Det er sentralt og ligger nært både strendene, suvenirbutikker og klesbutikker. Her er det alltid liv! Det flyr rundt med ATVer og glade turister. Her er det også fint å ta seg en spasertur på kvelden.

Troodos er den største fjellkjeden her på Kypros og den ligger midt på øyen. Det er virkelig noe man må se når man er her på Kypros. Når man står på toppen av fjellet, kommer ut av bilen og trekker inn den gode friske luften- det er virkelig en god opplevelse. Omgivelsene rundt er også fascinerende og det er mye grønnere oppe på fjellet enn nede i byene, det er bare så fint!

Da har du fått en del tips om hva du kan gjøre på Kypros! Håper dere likte et slikt innlegg. Vi snakkes ♥

 

♥ i

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg